Regie

Regie

Tegenwoordig is het uitbesteden van diensten eerder regel dan uitzondering. Het is niet zozeer de vraag of u organisatie gaat uitbesteden, maar eerder wat, wanneer en bij wie. Bij een dergelijke vanzelfsprekendheid wordt vaak vergeten wat dit voor een gevolgen heeft voor de rol van de interne organisatie. Immers, deze verandert van ‘zelf doen’ naar ‘laten doen’. Een voorwaarde in deze context is REGIE.

Uitbesteden is geen sinecure. Uw organisatie maakt, gemerkt of ongemerkt, van steeds meer externe leveranciers gebruik. Aan de andere kant heeft u als organisatie met veel interne afnemende partijen te maken, allemaal met hun eigen behoeften en specifieke vragen. Soms zijn dat vergelijkbare vragen, soms zijn dat vragen die haaks op elkaar staan. In dit spel van vraag en aanbod acteert de regieorganisatie: sturend om de vraag helder te krijgen, sturend om de leveranciers transparante diensten te laten leveren, strevend naar het realiseren van concurrentievoordelen voor uw organisatie.

Dit alles vergt veel van een regieorganisatie. Zeker als u de regieorganisatie wilt invullen met de al bestaande afdelingen, zult u scherp moeten gaan aansturen op andere competenties, op een andere manier van werken, op een andere cultuur.