ContractManagement

ContractManagement

Het houdt veel organisaties bezig: er is een contract afgesloten, maar het gaat toch mis bij de uitvoering. Veel contracten leveren niet op wat men ervan had verwacht. Inkoop vindt de waarden zoals lage kosten, waarde creatie, doelmatigheid, rechtmatigheid of risicobeheersing, maar de organisatie krijgt deze waarden niet. Veel contractrelaties starten veelbelovend, maar eindigen in een deceptie. Daarmee gaat veel economische waarde verloren en lopen organisaties grote risico’s, onder meer op het gebied van compliance en rechtmatigheid. In Nederland is het niet veel beter gesteld dan in andere landen: slechts de helft van de contracten wordt gemanaged en nog eens de helft van die gevallen gaat dit niet verder dan alleen meten. Driekwart van de contracten wordt dus niet afdoende gemanaged tijdens de uitvoering. Veel contracten leveren niet op wat men ervan had verwacht. Contractmanagement is het voorkomen van het ‘weglekken’ van waarde uit het contract. Het maakt deel uit van een keten: inkoop gaat over waarde, waarna het contract geïmplementeerd en gemanaged moet worden, tot slot volgt leveranciersontwikkeling. Belangrijk om te beseffen is dat er geen standaard formule bestaat voor contractmanagement. Een organisatie die contractmanagement beter wil inrichten, zal het volledige speelveld moeten overzien en processen zó inrichten dat deze passen binnen de context waarin het opereert.